Villkor

Allmänna villkor

Kontaktinformation till Fiskejournalen.se
Jakt och Fiskejournalen Docu AB
Adress: Hedeforsvägen 9
Postnummer: 443 61 Stenkullen
Organisationsnummer: 559201-7056
E-Post: Support@butik.fiskejournalen.se

Allmänt

Dessa generella villkor och bestämmelser gäller mellan Fiskejournalen.se och dig som kund, när du lägger en beställning hos oss.

Försäljning till minderåriga

För att beställa ska du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att avvisa eller avboka din beställning om du har uppgett oriktiga uppgifter.

Beställningar

Alla beställningar omhändertas inom 24 timmar (normal arbetsvecka). Via din inloggning på ”mina sidor” kan du själv övervaka din beställning.

Integritetspolicy

vi värnar om er integritet. Genom att slutföra köpet godkänner du integritetspolicyn. Läs mer här.

Kampanjkoder

Endast en kampanjkod kan användas per köptillfälle.

Garanti

Alla varor på Fiskejournalen.se har 1 års garanti (avser fabrikationsfel).

KÖPVILLKOR - BETALNING

Privatpersoner

I samarbete med Svea Ekonomi AB erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning och kontokortsbetalning.
Mer information och fullständiga villkor om Sveas betalsätt hittar du på www.svea.se

Faktura

14 dagars betalningsvillkor och 2% dröjsmålsränta per månad.
Du behöver ange personnummer eller organisationsnummer samt vara registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Kreditprövning kan se efter att personuppgifterna lämnats i kassan, vilket i somliga fall innebär att en kreditupplysning tas. I sådana fall skickas en kopia hem till dig per post.
Påminnelseavgift kan tas ut och vid utebliven betalning överlämnas ärendet till inkasso.

Delbetala 3-24 månader

Köp du och betala senare. Vi erbjuder t.ex delbetalning i 12 månader med 0% ränta, uppläggningsavgift 195kr samt aviavgift 29kr där den effektiva räntan vid köp om 10,000kr blir 10,55%

Villkor.

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Rabatter & rabattkoder

Endast en rabattkod kan nyttjas per köp. Flertalet rabattkoder kan användas på produkter som fått sänkt pris synligt på hemsidan om inget annat sagts.
Om man reklamerar en vara när den vart under kampanj kan vi inte garantera att man kan nyttja kampanjpris vid byte av vara.

KÖPVILLKOR - LEVERANSER

FRAKTBOLAG

Våra produkter levereras med DHL. Alla leveranser är spårbara.

LEVERANSADRESS

Varorna levereras till ditt ditt närmsta postombud kopplat till adress du angett i beställningsunderlaget. Giltigt ID behövs för att styrka din identitet vid hemleverans eller upphämtning på utlämningsställe.

Fiskejournalen.se kommer att mejla dig på den e-postadress du angett i beställningsunderlaget när varorna skickas från lagret. 
Leverans till valfri adress

Du kan välja att få dina produkter skickade till ett postombud kopplat till en annan adress än där du är folkbokförd, tex. sommarstugan, jobbet eller liknande. OBS. Vid faktura eller delbetalning kan endast leverans ske till folkbokföringsadress.

FRAKTPRISER

Den slutgiltiga fraktkostnaden presenteras i kassan och sätts utefter vikten och antalet produkter i beställningen, vanligtvis är frakten 59 kronor. Eventuell fraktskillnad kan ske beroende på vart i landet ni bor.

Fri frakt

Köp varor för minst 499kr så bjuder vi på frakten!


LEVERANSTID

Alla beställningar plockas och paketeras inom 1-2 arbetsdagar och skickas med nästkommande lastbil. Ni bör sedan ha produkterna inom cirka tre arbetsdagar. Så den totala leveranstiden är cirka 4-5 arbetsdagar.

ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL

Alla varor förblir Fiskejournalens egendom till dess att full betalning erlagts.

TRANSPORTSKADAT GODS

Fiskejournalen.se tar allt ekonomiskt ansvar om varan kommer bort eller skadas under leveransen. Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan av eventuella skador. Ser du att kartongen eller varan är skadad vid leveranstillfället ska du anmäla det direkt till ansvarig transportör vid mottagande av vara. Upptäcker du skadan när du packar upp din vara måste du anmäla det till oss inom 2 arbetsdagar från mottagandet av varan.

OUTLÖST GODS

Om inget annat kommit överens om, så betalar kunden för fraktkostnader och administrativa kostnader på 300 kr.

ÖVRIGT Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från Fiskejournalens sida, som gör att Fiskejournalen.se ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att Fiskejournalen befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Sekretess och säkerhet

När du handlar hos Fiskejournalen.se lämnar du personuppgifter, leveransuppgifter samt eventuellt andra uppgifter. Dina uppgifter behövs och används för att vi ska kunna ta emot och behandla din order. Lösenord samt betalkortsuppgifter lagras alltid i oläsbar form. Vi kommer i förstahand att kommunicera med hjälp av e-post. På e-postadressen ni registrerar eller har registrerat kommer automatiserad information om beställning, registrering samt eventuella förmånserbjudanden att skickas.

Tillämplig lag och tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Fiskejournalens kundtjänst. Vid en eventuell tvist följer Fiskejournalen beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Vid tvist om tolkningen utav dessa villkor ska den tolkas enligt svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand utav allmän domstol.
Det går även att lämna klagomål online via EU-kommissionens egna plattform för medling i tvister. Länken till plattformen är http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Klagomål som kommit in via denna länk vidarebefodras till ansvarigt tvistlösningsorgan i Sverige.

KÖPVILLKOR - RETURER & REKLAMATIONER

HUR GÖR DU FÖR ATT RETURNERA DINA VAROR?

För att returen skall bli så smidig som möjligt och att vi skall kunna återbetala ditt köp så snabbt som möjligt är det bra om du följer instruktionerna nedan. 
Din retur bör du utföra snarast möjligt och senast 14 dagar efter att du anmält att du vill returnera varorna.
Börja med att se till att dina varor är emballerade på likvärdigt sätt som dom var när du fick dom till dig, då du ansvarar för transporten tillbaka till oss.
Fäst en fraktetikett på varje försändelse (över den gamla om den sitter kvar). Var noggrann med att fästa etiketterna ordentligt och se till att streckkoden är läsbar.
Fraktetiketten får inte klistrar direkt på produkten då den då inte kommer gå att sälja igen. Se därför till att ha en skyddande kartong runt produkten som du klistrar etiketten på.
När produkterna är åter i vårt lager kommer vi skyndsamt se över returen och återbetala dig om produkten är hel och oanvänd.
Du skall alltid betala för produkterna som du beställt och vi kommer i efterhand att kreditera dig när varorna är åter i lager och gåtts igenom.
Kontakta gärna oss innan du gör en retur för smidigare hantering av ditt ärende.

Om era produkter skickats med DHL så finner ni en retursedel i paketet som ni bara klistrar på och lämnar till närmsta DHL ombud.


Returkostnader:
Vi har valt att erbjuda fri frakt över 499kr och istället ta ut den faktiska kostnader vid returer och den skiljer sig lite beroende på vad som ska returneras enligt följande upplägg:

Vanliga paket: 89 kronor
Skrymmande paket: 300 kronor (Avser fiskespön, motorer, isborrar och håvar.)
Outlöst gods: 300 kronor (Vilket är den faktiska kostnaden för frakt, returfrakt och hantering och dras oavsett vilken produkt man köpt.)



OBS! Om din retur handlar om fel på varan eller transportskada skall du haft kontakt med kundservice innan för att säkerställa en korrekt och smidig hantering.
Om du har några frågor eller känner dig osäker så är du välkommen att kontakt vår kundservice så hjälper vi dig.
Vid misstänkt reklamation ska Fiskejournalen alltid kontaktas. Reklamationer som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid ha lämnats i rätt tid. Privatpersoner har rätt att reklamera fel inom tre år från mottagandet av varan.
Reklamationsblanketter och eventuella returfraktsedlar kommer att skickas ut. Vid godkänd reklamation ersätts kund med likvärdig produkt samt för eventuella utlägg som tex. returfrakt. Fiskejournalen måste alltid konstatera tillverknings eller materialfel innan vi skickar ut en ny produkt. Fiskejournalen ersätter inte kringkostnader som t.ex. hyrda fiskeredskap etc. Vid ej godkänd reklamation debiteras kunden fraktkostnaderna.
Det är viktigt att produkterna som skickas tillbaka paketeras väl eftersom det är du som kund som står ansvarig för skador vid returfrakt. Vid en eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

ÅNGERRÄTT & AVBESTÄLLNING

Du som privatperson har enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) 14 dagar ångerrätt på alla varor.
Ångerrätten börjar gälla när du tar emot din vara. Det är inte ett krav att ange orsak om du skulle ångra dig, men det är uppskattat eftersom vi på så sätt kan ta del av orsak och förhoppningsvis förbättra vår verksamhet. Skulle ni vilja avbeställa eller returnera en vara måste ni kontakta vår kundservice.
Vid returfrakt gällande avbeställningar eller nyttjande av ångerrätt är det kundens ansvar att returnera varorna till vårt lager.

Om era produkter skickats med DHL så innehåller paketet redan en returfraktsedel som ni enkelt klistrar på paketet och skickar tillbaka till oss.

Om du som kund önskar full återbetalning av en vara då du ångrar ditt köp får du inte hantera varan i någon större utsträckning eller hantera produkterna oaktsamt. Skulle du hantera varan så har vi rätten till värdeminskningsavdrag som motsvarar vad varan minskat i värde på grund av sådan användning. På det belopp som vi skall återbetala har vi rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde.
Vid retur rekommenderar vi er att använda originalemballage för att inte riskera att produkterna skadas, då det är kunden som ansvarar för varorna till dess att de mottagits av Fiskejournalen.se. Om inte originalemballage används är det viktigt att det emballage som används skyddar varorna så de inte kommer till skada under transport. Om kunden däremot icke följt Fiskejournalens rekommendationer gällande emballage eller på något sätt skadat någon av produkterna vid montering eller hantering kommer Fiskejournalen inte att bevilja ersättning för den aktuella produkten.
Vid utövande av ångerrätten är kunden skyldig att på egen bekostnad återsända varan. 
Fraktkostnader som debiteras kund vid retur:
Vanliga paket: 89 kronor
Skrymmande paket: 300 kronor (Avser fiskespön, motorer, isborrar och håvar.)


ÅTERBETALNING

Återbetalning från Fiskejournalen.se sker utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från mottagande av kundens meddelande om utnyttjande av ångerrätten, dock inte förrän vi mottagit returvaran och konstaterat att den är oanvänd, eller kunden visat att varan sänts tillbaka (t. ex. genom ett inlämningskvitto).